20/1 2023
Danske Shoppingcentre sparer over 20 procent på energiforbruget, men bevarer hyggen i de mørke vintermåneder
Som følge af energikrisen har Danske Shoppingcentre sat hårdt ind for at opnå store besparelser på energiforbruget. Og det må man sige er lykkedes, for Danske Shoppingcentre har sparet 21 procent på energiforbruget ved at ændre på centrenes indeklima, juleudsmykning og spare på lyset.
Energikrisen har for længst ramt Danmark og resten af Europa, hvor både private hjem og virksomheder mærker, hvordan det er blevet meget dyrere at tænde for varmen og lyset.
Det gælder også for Danske Shoppingcentre, der ejer 17 store shoppingcentre landet over. Derfor indførte de i nogle af de allerdyreste måneder - oktober, november og december - en række ambitiøse tiltag for at sænke el- og energiforbruget. Og det har i den grad givet pote, for Danske Shoppingcentre har sparet hele 21 procent.
Og ifølge Jesper Faurholdt, adm. direktør ved Danske Shoppingcentre, kan man sagtens reducere energiforbruget og samtidig skabe julehygge ude i centrene:
”Vi har indført en energikampagne med en række ekstraordinære tiltag, og jeg er ovenud tilfreds med den store besparelse. Det betyder dog ikke, at vi er gået på kompromis med kundeoplevelsen i centrene, man kan sagtens tage ansvar midt i en energikrise og sørge for god stemning på en og samme tid,” siger Jesper Faurholdt.
Egentlig havde Danske Shoppingcentre en forventning om at spare 10 procent på forbruget i sidste kvartal af 2022 sammenlignet med året før, men Energikampagnen har vist sig at være langt mere effektiv. Helt præcist har Danske Shoppingcentre sparet 21,3 procent på forbruget, hvilket svarer til et årsforbrug på el for 423 gennemsnitlige danske husstande.
For at opnå det flotte resultat har Danske Shoppingcentre bl.a. skruet markant ned for julebelysningen både udenfor og indenfor centrene og overgået til LED-lys. Derudover har City2 i Taastrup skiftet deres traditionsrige skøjtebane ud med en rulleskøjtebane, og alle centre har sænket temperaturen til 19 grader. Og når centrene har været lukket, har der været slukket for al kommerciel skiltning.
Derudover opfordrede Danske Shoppingcentre alle sine lejere til at slukke lyset i butikkerne, når centrene var lukkede. Ligesom personalet i de forskellige centre også har en stor del af æren for at nedbringe forbruget, da de har gjort en dyd ud af at finde små justeringer i hverdagen.
”Vi er stolte af vores kollegaer ude i centrene, der har været med til at levere markante energibesparende resultater, som vi nu kan høste frugten af. Det er meget tilfredsstillende, at vi på den måde kan være med til at tage et samfundsansvar og samtidig fortsætte med at give gode kundeoplevelser,” udtaler driftsdirektør i Danske Shoppingcentre, Kristian Mortensen.
Noget tyder dog på, at kunderne har taget godt imod de mange tiltag. For i december måned, hvor energikampagnen bl.a. kørte, har der været flere besøgende sammenlignet med 2021.
Fakta om energikampagnen:
• Målet var en el- og energibesparelse på 10% i fjerde kvartal af 2022 sammenlignet med 2021.
• Tiltagene gjaldt for alle Danske Shoppingcentres centre.
• Udendørs julebelysning reduceredes.
• Indendørs julebelysning reduceredes med ca. 50%.
• Der blev kun opsat LED-julebelysning.
• Al kommerciel skiltning blev slukket, når centret var lukket fx logoer.
• Temperaturen blev sænket til en starttemperatur på 19 grader.
• Danske Shoppingcentre opfordrede de enkelte butikker til at slukke alt lys efter lukketid.
Danske Shoppingcentre:
Danske Shoppingcentre P/S er et partnerselskab mellem ATP Ejendomme A/S og Danica Ejendomsselskab. Selskabet er etableret primo 2018, og er markedsledende i Danmark inden for shoppingcentre, med 17 shoppingcentre fordelt over hele landet. Porteføljen har et samlet areal på ca. 500.000 kvm. og driver omkring 1.200 lejemål. Årligt besøges shoppingcentrene af flere end 70 millioner kunder.
Se mere på www.danskeshoppingcentre.dk
For yderligere information:
• Presseservice Danske Shoppingcentre:
Ulveman Børsting, Karoline Lerche
kl@ulvemanborsting.com / +45 26 11 40 00