22/10 2024
Ung sneakervirksomhed vinder Detail Startup 2024
Letzsneak løb med hovedpræmien på tre måneders gratis leje i et shoppingcenter, rådgivning og et års medlemskab hos Dansk Erhverv og MERK, da iværksætterkonkurrencen i dag blev afgjort til Detail Startup 2024, hvor iværksætteri i detailbranchen blev hyldet. Samtidig blev en ekstrapræmie uddelt til madspildskonceptet BANANA CPH.
Ditlev Sawahata og Emil Strande Andersen deler en helt særlig passion for sneakers. Deres fælles interesse blev for tre år siden startskuddet på et forretningseventyr, som i første omgang begyndte på Silkeborg Sportsefterskole, hvor de solgte brugte og nye sneakers. Sidenhen har deres koncept vokset sig til en onlinebutik, over 20.000 følgere på sociale medier og to ansatte.
I dag kunne de to unge iværksættere så tage imod hovedpræmien til Detail Startup 2024 i Store Vega i København.
For Letzsneak handler forretningen om mere end salg af sko. Den bygger på et unikt fællesskab for sneakerentusiaster, og de to stiftere lægger vægt på kvalitetsprodukter, kundeservice og en bæredygtig tilgang. Det er nogle af grundene til, at det lige netop er Letzsneak, der løber med førstepladsen, lyder det fra dommerpanelet:
”Letzsneak har formået at skabe et detailkoncept, der ikke kun sælger sneakers, men også fremmer en bæredygtig livsstil. Deres mission er at vise, hvordan genbrug kan være en del af mode og samtidig bygge et trygt fællesskab for deres kunder. Med en allerede høj efterspørgsel og en ambitiøs vækstrejse er Letzsneak ikke kun en succesfuld forretning, men også et forbillede for den næste generation.”
Foruden et butikslokale gratis i 3 måneder i et af DSC’s 17 shoppingcentre, gratis årsmedlemsskab i Dansk Erhverv og MERK samt promovering og markedsføring, får Letzsneak også mulighed for at få 10 timers gratis rådgivning af Deloitte.
Overraskende ekstrapris uddelt
Det var egentlig ikke meningen, at der skulle flere virksomheder på podiet til Detail Startup 2024. Men der var så mange gode cases med i årets iværksætterkonkurrence, at dommerpanelet valgte at uddele en ekstrapris til et koncept, som har gjort sig særligt bemærket, har stort potentiale og kan bidrage positivt til eksisterende detailhandel og butiksmix i shoppingcentrene.
BANANA CPH er grundlagt af Christian Cordius og bekæmper madspild ved at redde overmodne bananer og forvandle dem til lækre, plantebaserede produkter. Missionen er at inspirere til kreative løsninger og reducere madspild for en mere bæredygtig fremtid.
Virksomheden vinder en tidsbestemt leje på en attraktiv stadeplads i et fællesareal i et af DSC’s shoppingcentre med den begrundelse, at virksomhedens “evne til at udnytte bananernes naturlige sødme og samtidig fokusere på ansvarligt forbrug gør dem til en inspirerende tilføjelse til eksisterende detailhandel og DSC’s butiksmix,” lyder det fra dommerpanelet.
Vigtigt at skabe platform for iværksættere
Det er Danske Shoppingcentre (DSC) og Dansk Erhverv, som er gået sammen om at afholde konkurrencen med det formål at styrke danske iværksættere indenfor detailbranchen. For det er vigtigt for hele branchen, at også mindre brands får mulighed for at etablere sig på tværs af fysiske og digitale kanaler. Det vil DSC, der med sine 17 shoppingcentre og 71 millioner besøgende årligt, og som en af de største danske markedspladser inden for detail, bidrage til:
“Vi glæder os meget til at byde velkommen til Letzsneak og Banana CPH i DSC. Det er netop koncepter som deres, vi gerne vil støtte. Det er vigtigt, at vores shoppingcentre har plads til, at talenter kan spire og blomstre blandt etablerede brands. For ved at kombinere nyskabende koncepter med velkendte forretninger kan vi skabe den helhedsoplevelse, vi gerne vil give vores gæster,” fortæller Lotte Vestergaard Skou, CCO i DSC.
Konkurrencen har været rettet til iværksætter- og onlinebrands, som ønsker at komme ud i fysiske butikker. Og der er en særlig grund til, at DSC og Dansk Erhverv har ønsket at henvende sig til det segment, fortæller Freja Brandhøj, Chef for iværksætterpolitik i Dansk Erhverv:
“Hvis vi skal bevare den vækst der skaber vores fælles velfærd, så skal vi have endnu flere som Letzsneak og Banana CPH. Virksomheder der skal være med til at skabe en bedre hverdag for os alle, løse morgendagens udfordringer og konstant presse på for at tænke ud af boksen. I dag fejrer vi, at vi har så stærke iværksættere inden for detailbranchen - og i morgen trækker vi igen i arbejdstøjet for at kæmpe for at Danmark bliver det bedste land at drive virksomhed i, så vi bliver det bedste land at leve i.“
Om Detail Startup 2024
Hovedpræmien består af butikslokale gratis i 3 måneder i et af DSC’s 17 shoppingcentre , gratis årsmedlemsskab i Dansk Erhverv og MERK, rådgivning og sparring af DSC om etablering i fysisk detail, rådgivning og sparring af Dansk Erhverv om digital tilstedeværelse, 10 timers gratis rådgivning ved Deloitte, promovering og markedsføring, PR i forbindelse med åbning af butik, tilbud om sparring med partner reklamebureau om branding, profilering og markedsføring og to billetter til E-handelskonferencen 2025 - Danmarks største konference for e-handlere.
Ekstrapræmien består af en tidsbestemt leje på en attraktiv stadeplads i et fællesareal i et af DSC’s shoppingcentre, rådgivning og sparring af DSC om etablering i fysisk detail, rådgivning og sparring af Dansk Erhverv om digital tilstedeværelse, promovering og markedsføring samt PR i forbindelse med åbning af butik.
Dommerpanelet, der har uddelt priserne, består af Margrethe Dal Lehrmann (LoveMondays), Julie Lahme (Lahme Kommunikation), Morten Grabowski Kjær (Luksusbaby), Freja Brandhøj (Dansk Erhverv), Lotte Vestergaard Skou (Danske Shoppingcentre - DSC), Trine Rønsbøl (Bang & Olufsen), Louise Byg Kongsholm (pej gruppen), Cecilie Svendsen Vinde (Lavinde Copenhagen) og Frederik Riber Larsen (NewC Sport).
Om Dansk Erhverv:
Dansk Erhverv er en erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for et af verdens mest handlekraftige erhvervsliv og handler hver dag på vegne af 18.000 medlemsvirksomheder og flere end 100 brancheforeninger. Her tilbyder Dansk Erhverv rådgivning inden for medarbejder- og virksomhedsforhold samt politisk gennemslagskraft, og de bygger deres indsatser på medlemmernes aktive deltagelse i netværk og udvalg. Dansk Erhvervs vision er, at Danmark skal være verdens bedste land at drive virksomhed i og arbejder for et Danmark med sammenhængskraft og handlekraft. Til gavn for arbejdspladser, velstand og Danmark i fremgang.
Om Danske Shoppingcentre:
DSC står for Danske Shoppingcentre og blev etableret af ATP Ejendomme og Danica Ejendomme i primo 2018 og er markedsledende i Danmark inden for shoppingcentre med 17 shoppingcentre fordelt over hele landet. Porteføljen har et samlet areal på ca. 850.000 kvm og driver omkring 1.100 lejemål i alt. Årligt besøges shoppingcentrene af 71 millioner kunder.
DSC ejer følgende shoppingcentre: Aalborg Storcenter - Amager Centret - City2 - Copenhagen Designer Outlet - Frederiksberg Centret - Friis Shoppingcenter - Glostrup Shoppingcenter - Helsingør Bycenter - Herning Centret - Hvidovre C - Ishøj Bycenter - Kolding Storcenter - Lyngby Storcenter - Nørrebro Bycenter - Randers Storcenter - SlotsArkaderne - VestsjællandsCentret.
Kontaktinformation:
Anne Fønss Bach, pressekontakt i DSC, afb@ulvemanborsting,com
Jesper Ingemann, pressekontakt i Danske Erhverv, tlf. 22 65 09 41, jein@danskerhverv.dk